Jannices blogg

-En liten del av min värld

Bortskämd?

Publicerad 2012-04-19 09:42:20 i Allmänt,


Nått jag funderade lite på i går är det här
med att skämma bort sina barn. Vart går
gränsen som gör att det räknas som att man
skämmer bort dom?


Ska bara dra i korta drag vad jag själv tycker
och tänker. För att göra kort ännu kortare.. så
menar jag att Max aldrig kommer att får ALLT
han pekar på, tjatar om. Man kan inte få allt
man VILL ha, eller ALLTID få som man vill.


För om man alltid låter barnet få som den vill
eller köper allt ungen pekar på kommer den nog
tyvärr sluta som som en bortklemad 30-åring som
inte alls förstår sig på hur verkligeheten ser ut....



Sen skulle jag kunna skriva en helt novell om allt
det här, men känner att kort är bra. Iallfall i dag.


Kommentarer

Postat av: Jeanette

Publicerad 2012-04-19 10:46:39

Ptja, vi kallades ju för bortskämda av vissa när vi var små och vi fick då absolut inte allt vi pekade på och vi fick hjälpa till hemma på många olika sätt. Jag tycker att "bortskämd" är då man inte lärt barnet att fungera i världen. Dvs att andra får göra allting. Sen tror jag att en del föräldrar gör fel åt andra hållet också... För stor kontroll, trycker ner sina barn för mycket osv. Finns där äkta kärlek och omtanke och man är konsekvent och kan ta de fighter man valt så tror jag att det blir skitbra.

Postat av: Jessica och Nelly

Publicerad 2012-04-19 23:34:30

Jag tror som så att man gör sina barn en sån stor otjänst om man ger dem precis vad dem pekar på och så fort det blir en liten strid om något att man ger vika. Det är nu man ska lära sina barn vad som är rätt och vad som är fel, att kunna visa respekt till andra och att lära sig uppskatta sakers värde. Man lär sig inte vad pengar och matriella saker har för värde om man får allt man pekar på. Att kunna gå in in en affär och kunna köpa en sak till någon annan utan att få en själv. Det är ju vi som ska forma våra barn till något som vi själva ser upp till och jag tycker att både du och jag gör detta mycket bra. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela