Jannices blogg

-En liten del av min värld

Ljuvligt förförisk sötma

Publicerad 2012-02-11 22:50:49 i Allmänt,


Fika är en social institution i Sverige. Det innebär att man tar en paus från en aktivitet för att dricka kaffe eller någon annan dryck med vänner, familj eller bekanta. Denna tradition av en kaffepaus med något tilltugg är centralt i svensk kultur, med svenskar som en av världens största kaffekonsumenter.

Källa: Wikipedia


Jag själv älskar att fika! Men självklart fikar varken Jag, Min sambo eller
vår son vareviga dag! (knappt 1 ggr/vecka, eller mer sällan)

Det är YTTERST få gånger som man själv bjuder eller blir bjuden på fika.
Oftast bjuds det på en kaffe/the kopp eller kanske bara ett litet ynka vattenglas
om så önskas. Det få gånger det även bjuds på tilltugg så som bulla, kakor är vid
kalas och andra roliga högtider. Skulle jag råkas ha bulla eller något annat gott
hemma när det inte vankas kalas frågar jag SJÄLVKLART innan om någon vill ha
innan jag dukar upp. 


Sen om slisk o godis till barn...Inte sitter jag/vi och trycker i Max godis varje dag i
veckan. Vi köper en liten påse från lösvikten som han egenhändigt fått välja ut efter
eget tycke och smak. När påsen är slut, då är den slut. Nästa lördag får man köpa en ny!


Försöker köra nolltolerans så gott det går under resterande dagar på veckan...


Men man är inte mer än mänsklig...så om Max sitter hemma hos morfar en torsdagskväll
och får smaka en o annan karamell... eller om farmor bjuder på semla en måndags
eftermiddag. Så har ju inte världen gått under för det... !

För det är inte ofta sånt sker. Det är inte 5 dagar i veckan han sitter där och äter semla
eller smakar någon karamell. Det handlar om väldiiigt enstaka tillfällen, som kanske ger både
Max och den som bjuder en guldkant på tillvaron, kanske ett glatt minne att se tillbaka på?
(Ja! Ett fika kan ge glada minnen, inte bara tandtroll och beroenden...)

Nej jag tror inte att man blir sockerberoende av en liten kaka nu o då...iallafall inte mer än vad
man blir av att äta godis varje lördag. För den där lilla extra kakan Max får nån gång då och då
sker nog mer sällan än hans lördasgodis ätande. 


Våran sockertopp!




Kommentarer

Postat av: Jessica

Publicerad 2012-02-11 23:05:01

Jag håller med dig til 10000000 procent! Max och Nelly är väldigt sällan borta och när det väl händer så skadar det inte att ta en kaka. Jag tycker att Max och Nelly har blivit alldeles perfekta barn, även fast dom fått en kaka eller två en onsdag :) GOOD WORK JANNICE! :)

Postat av: Jennie och Norah

Publicerad 2012-02-11 23:19:08

Men på både din och din trogna vapendragare här ovanför så lät det som om ni fikade flera ggr/vecka och så fort ni blev bortbjudna. Jag har då innan vi bestämt denna regel ALDRIG varit hos mormor/morfar eller farmor/farfar när det inte bjuds på fika varje gång. Och mig veterligen så är max på språng ett par gånger/vecka.

Postat av: MaxMo(n)ster

Publicerad 2012-02-12 17:33:17

Jag håller med dig, Fika ibland + lördagsgodis är okej- Att man är medveten är okej. Betyder på språng = fika? Bara en undran. Jennie; jag förstår din ståndpunkt men kan du förstå att det du säger blir ganska provocerande? Ni tycker olika helt enkelt. Gör inte dig till en bättre eller sämre morsa.

Själv tycker jag att man ska se upp med hur man "matnojjar" och "viktnojjar" inför sina barn. Detta var ingen pik åt någon! Säger bara vad jag tycker är viktigt att också tänka på. Vad jag är nyfiken på är tex; vad säger man åt barnen om de vill smaka på fikat? (och föräldern beslutat sig för fikastopp för ungarna). "nej, det blir du tjock av, du måste tänka på vikten" eller kör man om tandtroll och illamående? nyfiken bara. Tycker att ni alla tre damer gör ett utmärkt jobb som föräldrar så ni har ingen anledning att gå till attack på varandra. Acceptera att ni gör olika. Kram.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela